Stijgbeugel Juli 2012

Zondag 20 mei 2012 Voor Dupla op toerfiets door Hollands Kroon

Fiets toerclub Wieringerwaard organiseert op zondag 20 mei een fietstocht door Hollands Kroon. Een gevarieerde tocht rond en door de voormalige gemeenten Anna Paulowna, Wieringen, Wieringermeer en Nieuwe Niedorp. Naast de 100 kilometer zijn er ook tochten van 50 km, 60 km en de familietocht van 30 km. Van het inschrijfgeld gaat van elke deelnemer €1,- naar Stichting Dupla.

2 juni Kielenmarkt Nieuwe Niedorp

In alle vroegte gaan 3 Dupla geklede dames op de fiets naar de kraam aan de Dorpstraat in Niedorp. 2 vrijwilligers zijn daar al druk in de weer. Binnen een half uur hebben alle dames er een leuke en gezellige kraam van gemaakt, waar Dupla goed gepromoot wordt.
De eerste kopers hebben een beetje moeite met de kleine lettertjes, want de tv / dvd is écht niet te koop (en dit is duidelijk zichtbaar vermeld met een sticker aan de voorzijde). Rond 9.30 uur begint de markt echt te lopen. De prijsjes van 17 en 18 punten wordt dankbaar in ontvangst genomen. En voor de kleine pechvogels was er altijd nog een spekje in de trommel. Rond het middaguur is er een wisseling van het vrijwilligersteam. Voor het gehele team was het spannend, wie zal het 21 lot trekken? Een enthousiaste vrijwilliger die regelmatig even zijn gezicht laat zien of de buurman naast ons die ook wel een gokje wil wagen of toch de moeder met dat schattige klein meisje op haar fiets of de grootvader met zijn kleinkind op de nek of….
Er zijn vele loten verkocht, veel geld ingezameld voor Dupla, enorm enthousiast publiek, een prachtige locatie bij winkel Julius (bedankt voor de stroomvoorziening)  en ja, die 21 prijs is er uitgegaan.

Italië
Het is al weer meer dan een half jaar geleden toen in het Dupla bestuur de vraag werd gesteld waar moet ons oude huifbed naar toe? Het antwoord was waarom vragen wij het niet aan Monique in Italië of die het misschien kopen wil. Monique heeft bij ons stage gelopen voor de cursus Huifbedrijden en is daarvoor ook geslaagd! Zij woont inmiddels een jaar vlak bij Rome en heeft daar een manege met heel veel plannen, één er van is het Huifbedrijden. Op die vraag zei ze direct ja, maar met alleen een Huifbed kom je niet ver, paardjes die geschikt zijn vind je niet zo makkelijk. Er werd gezocht in Italië naar Halflingers maar deze bleken niet geschikt, toen ik dat hoorde vertelde ik dat in Beilen (Drente) iemand ken die deze paarden fokt. Hij had uiteindelijk 2 Halflingers, maar onbeleerd. Samen met Herman Hofte ben ik gaan kijken en het zag er niet slecht uit, 4 en 6 jaar oud na overleg met Monique hebben voor het huifbed de paardjes gekocht.
Om paarden klaar te maken voor een huifbed moet je mensen hebben met ervaring, Herman van IJzendoorn is zo iemand, en deze wilde het wel doen met Herman Hofte en mij persoon. Het was verbazingwekkend hoe snel de Halflingers de dingen op pakte! Binnen een maand liepen ze zonder problemen in het huifbed. Toen begon het werk pas echt, Monique in Rome had ook nagedacht hoe de paardjes daar heen zouden moeten, wij zouden een paarden auto en aanhanger moeten kopen om het huifbed te vervoeren, zo makkelijk is het! Toen dat allemaal gelukt was werd er een datum gekozen om naar Italie af te reizen, samen met Herman Hofte waar ik ook voor een demonstratie in Zuid Frankrijk ben geweest. Na de nodige bloedonderzoeken en vacinaties bij de paarden en een keuring door de voedsel en warenautoriteit konden wij afreizen, gezien de afstand (1800 km) moest het in 2 dagen gebeuren. Bij de grensovergang van Zwitserland zat het niet erg mee, al onze papieren waren in orde, maar Zwitserland is een niet EEG land. Daar is dus een aparte doorijvergunning voor nodig, en die geeft men niet. Zij willen gewoon niet dat je door hun land rijdt. Na 1 ½ uur reden wij toch door door Zwitserland met geluk en bluf, via de Godhardtunnel naar Milaan ( 14.00 uur) Rome is dan nog 8 uur rijden. Om 22.00 uur ontmoeten wij Monique en haar vriend voor de laatste kilometers door het bos.
Wat een super paardjes: af en toe wat hooi, wortelen en water drinken onderweg en ze stapte vrolijk in hun nieuwe stal. Na de heerlijke pasta zalm en een heerlijk drankje onze verdiende rust. Dagelijks gingen wij met het Huifbed de weg op door een schitterend natuurgebied, voor de paarden en voor ons een hele ervaring, voor eerst op ijzers gekleurde schrikdrempels. De weg liep ook nog omhoog,  bijna boven slipten de hoefijzers, met wat hulp kwamen wij boven en toen moesten we nog naar beneden!  De rem werkte niet optimaal maar het lukte, een overwinning voor ons allemaal, wat een super span, alle dagen oefenen en het ging steeds beter. Het was voor ons een bijzondere onderneming met dank aan alle vrijwilligers van Dupla, stal Veldboer en de paarden meisjes die de paarden poetsten, en natuurlijk Monique voor het vertrouwen. Wij hebben genoten en gelukkige mensen achter gelaten, het is wel zo dat er door Monique en haar vriend nog veel werk te doen is om alle plannen te verwezenlijken, maar gezien het enthousiasme en inzet gaat dat zeker lukken! Schitterend dat nu ook mensen met een beperking binnenkort ook in Italië kunnen genieten van het huifbedpaardrijden, dit toch het belangrijkste! Wij wensen hun veel succes.

Piet en Herman