Over Dupla

Voor meervoudig gehandicapte kinderen en volwassenen is paardrijden moeilijk of zelfs onmogelijk doordat ze bijvoorbeeld geen of onvoldoende beheersing over hun spieren hebben en daardoor geen evenwicht kunnen vinden. Speciaal voor hen is een aparte manier van paardrijden ontwikkeld. Met als hulpmiddel: Het Huifbed.

Het Huifbed is een ijzeren frame, dat op wielen is gemonteerd en waartussen een soort hangmat is gespannen. Twee pony’s van gelijke hoogte lopen onder de hangmat waarop de deelnemer ligt. Hun cadans en de afgegeven warmte masseren het liggende kind/volwassene en leiden tot een grote mate van ontspanning. Met instelbare riempjes waarmee de hangmat aan het frame is bevestigd, wordt de intensiteit van de voelbare beweging bepaald. Buiten dat de deelnemers het gewoon leuk vinden om ook eens te kunnen paardrijden, is de massage goed voor de bloedsomloop. Onvermijdelijk stijve spieren worden soepel; de spasticiteit wordt tijdelijk minder; de stoelgang - vaak een probleem bij onze deelnemers - wordt duidelijk beter en ook de longen worden in positieve zin geactiveerd. Soms vallen de deelnemers tijdens het rijden spontaan in slaap, zó ontspannen is het.

Stichting Dupla biedt mensen met een ernstige handicap de mogelijkheid om: paard te rijden, te ontspannen, blij te zijn, zich even soepel te voelen, de darmen te stimuleren, uit te gaan en te genieten!

Waar staat Dupla voor?

Dupla is een Hongaars woord, dat ‘dubbel’ betekent. Dupla werkt met meervoudig gehandicapte mensen die dubbele pret hebben op het huifbed, waar twee pony’s onder lopen. Dupla stelt zich ten doel om kinderen en volwassenen die meervoudig gehandicapt zijn, toch de sensatie van paardrijden te laten beleven.