Referentie van Chelsea

Onze dochter Chelsea is geboren op 17 augustus 1996.
Na een prachtige zwangerschap van 9 maanden en 3 dagen is Chelsea geboren in het ziekenhuis te Den Helder.
Helaas heeft tijdens de bevalling de navelstreng afgekneld gezeten, waardoor Chelsea ernstig zuurstofgebrek heeft opgelopen en daardoor 70% van de grote hersenen zijn afgestorven. Vooral het motorische gedeelte is bijna weg en daardoor zal zij zichzelf nooit bewust kunnen bewegen.
En bewegen is zo belangrijk voor ons lichaam.
Door bewegen kunnen je darmen beter werken, je longen beter werken en het houdt je spieren soepel en je beleeft vrijheid.

IMG_0160

Dit lijkt zo gewoon voor ons, maar voor Chelsea is het onmogelijk om dit zelfstandig te kunnen.
Chelsea is toen ze 4 jaar was in aanraking gekomen met stichting DUPLA, deze stichting is in het leven geroepen om mensen met een beperking in aanraking te laten komen met het rijden van een huifbed gespannen over 2 paarden.
Voor Chelsea is het heerlijk om te beleven wat het is om vrijheid te voelen, door te liggen in een hangmat op de ruggen van de paarden. Vanaf het moment dat ze op het huifbed gelegd wordt via een tillift, zie je haar gaan stralen.
Want hoe heerlijk is het voor haar om liggend op het huifbed met een lekker dekentje over haar heen, de warme ruggen van de paarden te voelen, de geur van de paarden te ruiken en het hobbelen van de paarden te ervaren.
Door het lopen van de paarden, beweegt Chelsea op het matras en zo beweegt Chelsea mee, ze ligt te stralen op het matras en lacht de hele tijd.

En terwijl zij geniet op het matras, worden haar darmen dus ook bewogen en haar longen ook. Daardoor zie je vaak dat de ontlasting beter gaat, maar vooral dat haar longen schoon blijven.
Door het bewegen van de longen, bewegen ook de longhaarvaten en daardoor komt het slijm goed los en kan ze het slijm beter ophoesten en dat is voor Chelsea heel fijn, omdat ze dan minder kans heeft op longontstekingen.
Longontsteking zie je heel vaak bij mensen zoals Chelsea, doordat zij te weinig bewegen en daardoor de longen minder functioneel kunnen werken.

Dupla laat Chelsea vrijheid beleven!

Maar het allerfijnst vinden wij als ouders, dat Chelsea kan beleven wat vrijheid is.
Zonder fixatievest, rolstoel, hoofdsteun, fixatiekussens.
Nee echt vrijheid beleven op de ruggen van de paarden en de paarden genieten mee.

IMG_0163
IMG_0170